Sykkylven

Tiggerproblemet

Det måtte komme til slutt. Pensjonisten Gerd Werkland her i Trondheim har samlet inn over 3000 underskrifter for å få tiggerne ut av byen. Tiggerne er organiserte og forsøpler bybildet, mener hun. Hva som forsøpler bybildet er vi tydeligvis helt uenige i.

Problemet

Tigging er et veldig omfattende problem. At vi har et stort problem med tigging her i Trondheim forstår jeg ikke. Joda, vi har tiggere, men ikke så mange. At noen tiggere er veldig pågående er nok også sant, og det kan jeg skjønne at noen reagerer på. Men om man setter seg en times tid på nordre her i Trondheim og studerer tiggerne, vil du nok ganske sikkert fort se at 95% av alle menneskene som blir snakket til av en tigger, går forbi uten å bruke så mye som en kalori på tiggeren.

Alle byer burde være fri for tigging. Tigging er et samfunnsproblem, og burde ha høy prioritet. Men i motsetning til en del andre er jeg sterkt uenig at tigging er et problem fordi det forsøpler bybildet og plager mennesker. Tigginger er et problem fordi det finnes mennesker der ute som må tigge for å overleve, og om noe kan kvalifiseres som et samfunnsproblem, må det vel være tigging.

Jeg innser at det er flere problemer som oppstår når man skal prøve å få bukt med tigging. Noen mennesker er innblandet i organisert tigging, over hele landet. Disse vil ofte ikke ha noe med myndighetene og gjøre, uavhengig av om det er politiet, Frelsesarmeen eller sosialkontoret. Vi har også helt uskyldige tiggere som ikke kjenner til noe annet liv enn det på gata, og omstillingen kan være et problem for mange. At en del også har rusproblemer er nok også tilfellet, selv om de tiggerne jeg har sett her i Trondheim i flere år sannsynligvis ikke er avhengig av annen rus enn tobakken og en pils nå og da.

Alle tiggere burde vært fjernet på gaten. De burde blitt tatt hånd av om politiet, helsemyndigheter og sosialkontor. Den eneste løsningen på tiggerproblemet er at de får hjelp. Å forby tigging vil kun føre til at tiggerne blir dratt ut og inn av politistasjonen uten at situasjonen egentlig forandres. At de skal få bøter for ulovlig tigging er vel nærmest som å skyte seg selv i foten, da de fleste nok ikke har råd til å betale noe slikt. Med andre ord tror jeg et forbud vil være å begynne i helt feil ende.

Det egentlige problemet

Det egentlige problemet er todelt. På den ene siden har vi myndigheter som ikke vil, eller har tilstrekkelige ressurser til å ta seg av tiggere. Men det som kanskje irriterer meg aller mest er selvgode mennesker med mer enn nok ressurser som syter og klager hver gang de går forbi en stakkar på gata som ber om en tier. Og at noen går så langt som å bruke fritiden sin på å samle inn underskrifter for å få fjernet tiggerne er ikke noe annet enn skammelig. Hadde Gerd Werkland brukt like mye tid og energi på å hjelpe tiggerne som hun har for å fjerne dem, hadde hun kanskje løst problemet likevel.

En tilsvarende sak jeg syns kan være mye mer irriterende er faktisk selgere. Det gjelder selvsagt ikke alle, men hvem har ikke opplevd å nærmeste bli holdt fast av en selger som prøver å forandre livet ditt med produktet sitt som om livet henger i en tynn tråd? For å være helt ærlig vil jeg heller bli plaget av en stakkars tigger enn av en pengekåt selger.

11 kommentarer

Svar på denne kommentarenRobert
05. Juli 2008

Si meg... hvor mange av disse er narkomane tro?

Svar på denne kommentarenAudun
07. Juli 2008

Det finnes helt sikkert mange narkomane blant tiggerne ja, det er vel ikke akkurat til å unngå i slike situasjoner.

Svar på denne kommentarenStine
07. Juli 2008

Robert, hva vil du fram til?
Poenget her er at det er visse folk som vil kvitte seg med tiggere som om de var en en pose med søppel.
Gir det folk en enda bedre grunn til og virkelig mene dette om tiggere i tillegg sliter med rusproblemer? For din del håper jeg at jeg har misforstått deg nå.

Svar på denne kommentarenRobert
11. Juli 2008

Så... tiggere er verdifulle? Gjør de noe fornuftig for samfunnet? De koster bare penger og er ikke verdt noe. Men, det er hva jeg føler da. Syntes vi skulle hatt militæret til å plukke opp all søpla og kjøre det bort!

Svar på denne kommentarenAudun
13. Juli 2008

Tiggere er mennesker, akkurat som meg og deg. De har sklidd totalt ut av samfunnet, og sliter med en rekke problemer som følger av dette. Jeg unner ingen å måtte ende opp på gaten, for det er det ingen som fortjener. Hvem som har skylden for dette er det vanskelig å si, men ansvar for alle mennesker, også inkludert tiggere, har vi alle. Om du virkelig er uenig i dette tør jeg påstå at du faktisk er i den gruppen mennesker jeg gjerne skulle sett forsvinne, slik som du føler for tiggere. I et samfunn der man bryr seg mindre og mindre om medmennesker trenger vi ikke den arrogansen du omgir deg med.

Svar på denne kommentarenStine
13. Juli 2008

Er du seriøs nå Robert? Du kan da ikke mene dette? Jeg lever i frykt hver dag for at slike som deg skal styre verden. Den slags holdninger er grunnen at verden blir et grusomt sted og et endeløst mareritt. Jeg har ikke ord engang! Du er til mye større skam en hva tiggere er. Og nei, tigging er ikke verdifullt. men mennesker er da verdifulle uansett rase, kjønn, alder eller livssituasjon! Til og med deg, selv om jeg er motvillig til å innrømme det.

Det er utrolig at folk kan ha slike Hitler-holdninger!
De er forresten ikke søppel Robert, det er medmennesker , og det er bare tilfeldighetene som bestemmer om du blir rik eller fattig, og det kunne likegodt vært deg, din mor eller far som satt på gata iskald og klamret seg fast i plastbegeret som ikke er halvfullt en gang, og ser håpefullt opp på mennesker som ikke engang enser deg, men går bestemt forbi for og svi av noen tusenlapper på et kjøpesenter. Da skulle det kommet noen fra militæret og puttet deg i en pose, sparket deg litt og for moro skyld spyttet på deg. Nydelig holdning, syns du ikke?

Svar på denne kommentarenOscar
14. Juli 2008

Word!

Svar på denne kommentarenAud
01. August 2008

Vekk med tiggerne, hvor teit kan en være. Er det ikke tigging å gå på trygd hele livet og aldri gjøre et håndslag og......

Akkurat det samme, så lenge en ikke er i stand til å forsørge seg selv, må en tigge/få almisser av andre, foreks NAV.
Lurer på hvor mange år med inntekt denne damen kan legge frem, arbeidsinntekt vel og merke. Skam deg gamle dame, rasistisk er du. Du har mottatt hjelp i hele livet diit, men unner ikke andre det samme.

Svar på denne kommentarenStian Eklund
06. August 2008

Tiggere skulle fått ha designerte områder der de kunne ha stått å tigget, slik at de ikke hadde vært til bry for de menneskene som bryr seg. Som hittil er en del, så langt jeg har lest i Adressavisen.

Jeg syns synd på tiggere får all del, de har all rett til hjelp de også, men det er en ting jeg syns er viktig at det ikke skal lønne seg å tigge. De skulle fått jobb, alle og enhver. Søppelplukking i midtbyen for eksempel.. Hadde jeg vært tigger hadde jeg tatt denne jobben når som helst.

Det skal lønne seg å jobbe å tjene penger. Det skal være fordeler for de menneskene som sliter for pengene for å få mat til familien! Man skal være stolt av jobben sin.

Om tiggerene ikke har statsborgerskap, så skal jeg være ærlig å si at de burde ha blitt sendt hjem til sitt land av opprinnelse. (!! Med mindre det landet er i krig osv) og at de kan søke seg til asyl.

Mvh,
Stian Eklund

Svar på denne kommentarenStian Eklund
06. August 2008

Ville bare legge til at jeg også syns at de menneskene som har harde jobber, jobber i stekende sol å plukker søppel. Folk som jobber med ting som sliter på kroppen bør ha god lønn. Vi har faktisk råd til å latt de folkene få en god lønn.

Mine utsagn kommer fra tidligere opplevelser, fra USA der det er mye arbeidsledighet og elendighet.
Det skal sies en ting om Amerikanerne, og det er at de er arbeidsvillig. Det kryr av folk som jobber for penger så å si uansett hva de jobber med. Slik er det ikke i Norge.

Btw, Audun; Du skulle lagt til mulighet til å endre innlegg.

Mvh,
Stian Eklund

Svar på denne kommentarenAudun
07. August 2008

At de er til bry for noen mennesker syns jeg ikke er grunn nok til å stue dem bort - de er et av samfunnets problemer som dessverre møter oss. Jobber til tiggere er selvfølgelig det beste, men veldig mange av dem sliter med rusproblemer som gjør at de ikke kan jobbe. Derfor må man som regel innom en avrusningsklinikk, og disse er det nok ikke så lett å få plass på. Noen vil kanskje aldri komme seg ut derfra heller.

Å si at nordmenn ikke er arbeidsvillige, mens amerikanerne er, tror jeg det er vanskelig å ha noe grunnlag for å si. Det er vel slik at man gjerne har større muligheter i USA til å bli styrtrik, om man er veldig heldig. Er man ikke det, må man jobbe ræva av seg for å få nok penger. Det kalles ikke nødvendigvis arbeidsvillighet, men overlevelsesinstinkt. I Norge har stort sett alle jobber en grei lønn, og om man har problemer har vi offentlig støtte.

Legg igjen din kommentar

Ditt navn: *

E-postadresse: *

Nettsted:

Melding: *