Sykkylven

Hackintosh

Så sitter jeg her, på en Mac. Eller forresten, jeg sitter her med Mac OS X, på en "PC". Ettersom at Apple for noen år tilbake besluttet å gå over til Intel-plattformen var det ikke til å unngå at det ble gjort mulig (av andre enn Apple) å kjøre operativsystemet deres på andre maskiner enn deres egne. Du kan lese mer om dette på f.eks OSx86 Project.

Det var egentlig ganske tilfeldig at jeg prøvde meg på dette, ettersom jeg kom over en bloggpost der det ble sagt at Mac OS X ville fungerer ypperlig på et Gigabyte GA-G31M-SL2, og ettersom jeg faktisk har et slikt, måtte det bare prøves.

hackintosh.jpg

Og bare for å fjerne enhver tvil; jeg har ikke kjøpt Mac OS X, det er snakk om en piratkopiert versjon. En orginal DVD fra Apple ville uansett ikke fungert, da man trenger en del patcher for å kjøre OS X på andre maskiner enn Apples egne. Da måtte jeg jo ha kjøpt meg en hel maskin fra Apple, og det har jeg iallefall ikke råd til slik ting er nå. Jeg unnskylder meg med at jeg gjerne vil prøve et produkt en periode før jeg eventuelt kjøper, og hvis du eller Apple har problemer med det, nøl ikke med å ta kontakt! :) I tillegg er det ikke en helt oppdatert utgave, men noen oppgradering tør jeg ikke prøve på, ettersom det muligens kan ødelegge driverne som faktisk gjør dette mulig.

Maskinvaren jeg kjører på er som følgende:

  • Hovedkort: Gigabyte GA-G31M-SL2
  • Prosessor: Intel Core2Duo E6550 @ 2300 MHz
  • Minne: 4 GB PC5300 DDR2
  • Harddisk: 250 GB Seagate, 7200 RPM, 8 MB cache, S-ATA

Og det etter noen dagers bruk skal jeg innrømme at det går så det ryker. Ekstremt kjapt, ingen problemer med responsen what-so-ever. Lydkortet fungerte etter å ha installert en liten patch. Mac OS X tror at dette er en bærbar (eller noe), ettersom at den har et innebygd Intel GMA-grafikkort, så for å få mine fulle 1280x1024 pixler må jeg inn med "Graphics Mode"="1280x1024x32" ved oppstart. Det skal visstnok være mulig å endre en fil kalt com.apple.Boot.plist, men så langt har jeg ikke lykkes. I tillegg ble tastatur-snarveiene en sann plage, men takket være DoubleCommand sitter tastene sånn nogenlunde hvor jeg liker å ha dem.

Hovedgrunnen til at jeg prøver ut dette er at jeg snart skal levere tilbake den bærbare fra jobb, og da må bruke en stasjonær. Jeg planlegger likevel å skaffe meg en bærbar så fort jeg har råd, og jeg kan berolige med at det blir Ubuntu på den. Så langt har OS X imponert, men jeg føler meg likevel litt lite hjemme - men alt er jo en vanesak. Kanskje det blir en Mac Mini eller noe slikt med tiden?

9 kommentarer

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
15. Oktober 2008

Hva kan man si? Mac OS X er et særdeles bra OS, for som du påpeker er det kjapt og også stabilt og oppleves for meg som helt feilfritt. Etter snart to år med Mac har jeg fortsatt til gode å oppleve venting på OS-et. Noen må gjøre med Linux det Apple har gjort med UNIX.

Svar på denne kommentarenAudun
15. Oktober 2008

Ja, noen bør helt klart gjøre det. Men på den andre siden har man en mye større oppgave foran seg når det gjeldder GNU/Linux, ettersom det skal støtte enormt mye maskinvare.. Apple har jo den fordelen at de bestemmer hvilke deler som skal brukes, og dermed skreddersyr OS´et rundt det.

En ting jeg plages med er at jeg gjerne kunne tenkt meg å mappe opp en del taster - det er mulig jeg hadde droppet det hvis jeg hadde et Apple-tastatur, men jeg liker de tastevanene jeg har lagt meg opp. Så langt har jeg bare funnet et program (vis navn jeg ikke husker i farten), men det ville ikke la seg starte. Kan vel ha noe med Hackintoshen å gjøre.

Det er blant tingene jeg misliker med OS X; valgfriheten. Du kan installere enkelte tredjeparts-programmer for å "tweake" litt her og der, men ellers er det Apple som bestemmer hvordan ting skal oppføre seg. Jeg savner den muligheten, og er vel en av de grunnen til at jeg kommer til å gå for Ubuntu igjen når jeg skal ha ny maskin. Men en Mac i tillegg er som sagt ikke en umulighet :)

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
16. Oktober 2008

Det høres ut som ting oppfører seg litt annerledes når man kjører Mac OS X på en Mac, for her kan man gjøre endringer i tastaturoppsettet og egentlig i det meste annet også. Er man nerd kjenner man lett igjen at det er UNIX under panseret, og også er rimelig enkelt å tilpasse. Jeg kan ikke si at Apple har lagt noen føringer for hvordan jeg skal bruke maskinen eller OS-et.

Ellers håper jeg det kommer en oppdatering av Mac Mini snart. De er billige, yter rimelig bra og tar minimalt med plass. Vurderer en slik på hjemmekontoret, men det er foreløpig ville tanker.

Svar på denne kommentarenAudun
16. Oktober 2008

Under "Keyboard and mouse", kan du f.eks endre hvilken tast som skal være @? Eller < og > ? Den siste der er nemlig viktig for meg.. jeg har innarbeidet meg den vanen å bruke den tasten til venstre for "z" når jeg programmerer, så det er veldig uvant å måtte bruke "mur"-tasten.

Forøvrig merker jeg at OS X har en dårlig implementasjon av Spaces, i forhold til hva jeg er vant til i Ubuntu. Den eneste måten jeg ser at jeg kan flytte programmer rundt om på arbeidsområdene er å trykke F8 for og så dra programmene imellom. Kan jeg flytte et program til et annet arbeidsområde uten å bruke F8?

Under Ubuntu kan jeg høyreklikke på programmet og flytte til et arbeidsområde, som jeg forøvrig også kan navngi. I tillegg kan jeg bruke Shift+Ctrl+Alt og piltaster for å "dra" med meg programmet når jeg bytter arbeidsområde. Kan jeg gjøre det i OS X?

Jeg spør litt generelt, fordi jeg ikke har funnet så mye om det på nett :)

Svar på denne kommentarenAudun Wangen
16. Oktober 2008

Har ikke prøvd OS X noe særlig selv, så jeg skal ikke uttale meg så mye om det. Er det mulig å gjøre om på docken og grensesnittet ellers? Kan hende det er meg, men jeg synes ikke docken virker spesielt ryddig å bruke. Det virker som det er veldig mye fokus på ikoner, men jeg liker best at det også står tekst, som på Windows og Linux. Jeg er heller ikke fornøyd med at du må gi programmer fokus for å se menyer, men det er kanskje mulig å endre det også?

Som du nevner, Audun, liker også jeg å ha mulighet til å endre på alt. Jeg bruker så og si bare fri programvare, og da er det naturlig å bruke Linux.

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
16. Oktober 2008

Man kan så vidt jeg vet ikke endre tildeling av spesifikke taster som for eksempel de du nevner. Jeg hadde også store problemer med å vende meg til tastaturet, og det tok omtrent tre måneder før det satt godt i fingrene. Nå, derimot, klarer jeg ikke å bruke et PC-tastatur skikkelig, så det går kun på tilvenning.

Spaces bruker jeg dessverre ikke, så jeg har dessverre ingen erfaringer å dele med deg. Derimot kan jeg godt høre med kjentfolk om det finnes et alternativ. Usenet-gruppa no.it.os.mac.diverse er sannsynligvis Norges mest trafikkerte gruppe, som også inneholder særdeles kompetente mennesker.

Dock-en er også en tilvendingssak. Før bare måtte jeg ha dokken venstresentrert, for ikke å la Windows-abstinensene ta helt overhånd. Nå, derimot, fungerer det helt fint slik den kommer som standard. Det finnes også et eget systemvalg hvor man kan justere innstillingene for Dock-en, hvor man kan vise / skjule, velge størrelse og plassering. Liker man ikke ikonene er nok løsningen å skjule den og / eller gjøre ikonene mindre.

Ellers skal jeg innrømme at jeg er særdeles lite bevandret under panseret på Mac OS X. Som nevnt er det som dere jo vet basert på UNIX, og man kjenner seg særdeles lett igjen når man benytter terminalvinduet. Mange av kommandoene er de samme, og Apple har også åpnet for endring av parametere gjennom terminal. Så vidt jeg har forstått lar det aller meste seg endre på, men krever da fiffig bruk av terminalvinduet.

Men, for dere gutta som allerede bruker Linux, og er fornøyd med det, ser jeg ingen grunn til at dere skal falle for fristelsen til å ta en bit av eplet. ;-)

Svar på denne kommentarenAudun
17. Oktober 2008

Docken kan man vel ikke gjøre så mye med, ei heller menyen. Det er jo the OS-X-way. Denne er for forøvrig veldig bra, selv om dere sikkert har sett den: youtube.com/watch?v=3CrQjfgvqJQ.

Som du nevner, Audun, liker også jeg å ha mulighet til å endre på alt. Jeg bruker så og si bare fri programvare, og da er det naturlig å bruke Linux.

Så enig, så enig. Men hvis jeg skal trekke ut elementer som jeg savner fra OS X i GNU/Linux må det vel være hastighet og integrasjon. Programmerer du for GNU/Linux må du f.eks kunne mye om OSS, Alsa, Arts og Pulseaudio, mens du for OS X kun har én tjeneste å forholde seg til.

Når det er sagt kan jeg umulig forvente det samme fra opensource-prosjekter, da man alltid har flere løsninger på ting, flere prosjekter og ulike meninger. Likevel håper jeg at man i fremtiden vil bli enda flinkere på å benytte seg av standardløsninger for ulike tjenester.

Man kan så vidt jeg vet ikke endre tildeling av spesifikke taster som for eksempel de du nevner. Jeg hadde også store problemer med å vende meg til tastaturet, og det tok omtrent tre måneder før det satt godt i fingrene. Nå, derimot, klarer jeg ikke å bruke et PC-tastatur skikkelig, så det går kun på tilvenning.

Det er selvsagt en vanesak, gi meg tre måneder kun med en mac så er jeg der. Men det er egentlig ikke det jeg vil. Jeg har de samme vanene på Windows, BSD, Solaris og GNU/Linux, og jeg vil fortsette å bruke dem på en Mac. Jeg får se om jeg finner en måte å remappe tastaturet (såvidt jeg har lest må det litt kernel-hacking til..)

Men, for dere gutta som allerede bruker Linux, og er fornøyd med det, ser jeg ingen grunn til at dere skal falle for fristelsen til å ta en bit av eplet. ;-)

Nei, du har nok rett i det :) På den andre siden er jeg en nyskjerrig type - og føler vel på mange måter at jeg vil ha kunnskaper om så mange områder som mulig, også Mac OS X. Det blir aldri mitt primære operativsystem, selv om det er det akkurat nå. Til det er det faktisk for få endringsmuligheter. Men som sagt, en Mini er ikke uaktuelt på noen måte :)

Svar på denne kommentarenJon Kristian Skaaland
01. Januar 2009

Du kan enkelt flytte vinduer mellom forskjellige Spaces ved å "dra de over" til et annet Space. Du drar altså vinduet i den retningen det Spaces du ønsker å flytte vinduet til befinner seg, og når du har kommet til enden av skjermen, vil vinduet "hoppe over" til neste Space.

Mulig det var litt vanskelig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener!

Svar på denne kommentarenAudun
03. Januar 2009

Nå sitter jeg ikke lenger med Mac OS X, da jeg kjøpte meg en billig bærbar for en stund tilbake. Jeg var ikke klar over at jeg kunne dra programmer over, så det er greit. Men likevel er det mer praktisk for meg å kunne flytte dem rundt kun med tastaturet - jeg prøver nemlig å bruke musen så lite som mulig :)

Takk for tipset!

Legg igjen din kommentar

Ditt navn: *

E-postadresse: *

Nettsted:

Melding: *