Bekkjarvik

Ærlig om Windows

I et intervju med lederen bak prosjektet Wine, Alexandre Julliard, spør Robin Heggelund Hansen (som forresten skal ha skryt for mange gode artikler på HW) fra Hardware.no om hva Julliard syns om operativsystemet (det er vel snakk om Windows frem til XP). Julliard har trossalt jobbet med Windows-API'er i 15 år, så noe peiling bør han jo ha. Svaret overrasker kanskje ikke:

The quality of Windows is really bad; most of the APIs are badly designed, full of bugs and inconsistent behaviours, and cumbersome to use. The documentation is poor; it has improved a bit after the legal trouble that Microsoft has been through, but it's still far from good.

Most Windows applications are also full of bugs, mainly because Windows tries hard to hide application bugs to give the impression that everything is working fine, even when it isn't. Running an application under Wine is in fact a good way to find bugs in it; of course we then have to add workarounds to hide the bugs, like Windows does.

De fleste er nok ikke overrasket, og mens noen må si seg helt enige, vil andre kanskje si at det er propaganda fra pingvin-leiren. Uansett er det en ærlig uttalelse fra en som må sies å sitte på en god del mer kunnskaper om Windows enn de fleste som selv ikke jobber for giganten.

23 kommentarer

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
23. Oktober 2008

Treffende uttalelse. Ingen tvil om at Microsoft har en særdeles omfattende jobb å gjøre. Enten må de skrive om hele stasen, skrive hele stasen på nytt, eller de må ta en Apple-vri og re-brande et annet OS. Det er et valg mellom onder.

Svar på denne kommentarenAudun Wangen
23. Oktober 2008

Det er tydelig at påleggene fra EU og andre ikke er bortkastet, for som han nevner har det skjedd en del i forhold til dokumentasjonen i det siste.

Microsoft har vært veldig flinke til å skjule hvor dårlig kode de har på noen områder. Dette er nok en fordel med åpen kildekode, for der er det ikke like lett å kamuflere og tilsløre feil.

Svar på denne kommentarenAudun
24. Oktober 2008

Det viser nok utvilsomt fordelen med åpen kildekode, og dette problemet er nok veldig vanlig blant programvareprodusenter. Jeg kan tenke meg at de fleste større firma setter munnkurver på sine ansatte i form av strenge kontrakter og godteri. Det beviser vel bare at det handler først og fremst om penger, dernest om programvare.

Svar på denne kommentarenRonny-André Bendiksen
25. Oktober 2008

Det som har vært problemet til Windows opp gjennom årene er at de bygger på hverandre. Vista er bygd på XP, XP er bygd på 2000, og 2000 er bygd på NT. Windows ME er bygd på 98, 98 på 95, 95 på 3.x osv.

Etter min mening tror jeg de er nødt til å starte fra begynnelsen. Det kommer til å koste mye og ta lang tid, men etter all sannsynlighet være verdt det.

Svar på denne kommentarenAudun
26. Oktober 2008

Det er nok tungt å svelge for MS at de må vurdere å starte fra børjan, men jeg er enig i at det sannsynligvis vil være verdt det. Nå har jeg ikke lest allverden om Windows 7, men det bygger vel fortsatt på Vista-kode. De bruker kanskje mer penger på reklame enn de gjør på faktisk produksjon :)

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
27. Oktober 2008

Apropos, Audun:

http://movies.apple.com/movies/us/apple/getamac/apple_getamac_beancounter_20081019_480x272.mov

Beklager formatet.

Svar på denne kommentarenAudun
27. Oktober 2008

Haha, der har vi svaret, nærmest samme scene som jeg har forestilt meg :)

Svar på denne kommentarenPer Båtnes
28. Oktober 2008

Ja... der har vi den samma latterlig Mac reklamene. Apple sluker penger på minne og design. Horribelt og se hvordan lar seg lure til å kjøpe det mølet. Det kalles RAN! Enkelt og greit. Bestemor blir lurt til å kjøpe enkle fine mac! RAN! Betaler du virkelig så mange tusen kroner for design, du innser vel ikke at du skal se i skjermen? Stort sett ikke på selve pcen!! Kutt ut bullshitte med at Apple er apple og det er ikke en PC! Bullshit! Bare sosialister som sier det!! OS X er så bra! Vet du! jeg er mer imponert om Windows! Os X henger seg! Og de har faen ikke mye å ta hensyn til når de lager mølet sitt! Det har windows! Tommel opp for Microsoft! :) Og alle vet at det er rikepappajenter og homoer som kjøper mac! Takk! OK... det var litt drøyt.... sorry. Kan ikke dy meg.. må få det ut...

Svar på denne kommentarenAudun
28. Oktober 2008

Hei Per, hvorfor så sinna hele tiden? I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å skrive at du argumenterer som en sutrende drittunge, men så fant jeg ut at jeg istedet kunne prøve å besvare deg. Oi, der ble det sagt likevel.. jaja.

Apple sluker penger på minne og design.

Det er jeg faktisk helt enig med deg i.

Bestemor blir lurt til å kjøpe enkle fine mac!

Huh, lurt? Av hvem da? Apple-butikker finnes det ikke akkurat mange av her i Norge, så det å forville seg inn dit tror jeg neppe blir gjort helt uvitende.. Men de henger kanskje ofte på Elkjøp?

Kutt ut bullshitte med at Apple er apple og det er ikke en PC! Bullshit! Bare sosialister som sier det!!

Okey, nå får jeg nok av skitprat om at sosialister sier ditt og datt. Skjerp deg.

Vet du! jeg er mer imponert om Windows! Os X henger seg!

Jeg regner med at du har brukt Mac OS X over en lengre periode, ettersom at du uttaler deg så sikkert? Selv har jeg gode erfaringer med OS X, men alle operativsystem henger seg, til og med Linux! Selv har jeg holdt på med datamaskiner siden jeg var 10, og jobbet med Windows i to år, og Windows imponerer ikke meg. Min erfaring er at GNU/Linux og OS X er utrolig mye mer stabilt, men det er igjen kun min erfaring.

Og alle vet at det er rikepappajenter og homoer som kjøper mac! Takk! OK... det var litt drøyt.... sorry. Kan ikke dy meg.. må få det ut...

Den var drøy ja. Jeg er helt for at man skal få blåst ut litt sinne iblant, men det kan virke på meg som om det å kvine som en toåring på nettet ikke fungerer helt for deg. Tør jeg foreslå innkjøp av en punching-bag?

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
28. Oktober 2008

Per Båtnes er et troll. Selv modererer jeg hans innlegg, for det som kommer fra hans kant er sjelden riktig.

Svar på denne kommentarenPer Båtnes
29. Oktober 2008

Se da... på digi.no Apple driver sin ren kommunisme når det kommer til programvare på den stygge iPhonene sin! Som viser seg at du betaler haug igjen for "design". Latterlig!

Svar på denne kommentarenJohn Wormdal
29. Oktober 2008

Audun og Per; Punchingbag fungerer fjell! Audun vet dette, han var med å kjøpte en til meg en jul her for en tid siden;)


Jeg har da mac, og er ikke homo eller jente.. så det må være noe feil i logikken der;) For min bruk passer mac kjempefint. Sitter på en skjerm som er klar og fin, kan kjøre fargekorrigering på bildene mine fordi det er integrert nok fargeprofiler for at dette skal stemme, og kan jobbe i flere spaces, slik at jeg kan skille jobb og fritid. Nå driver jeg nesten kun med foto på mine maskiner, men har hatt PC fram til nå, og etter å ha jobbet med å redigere og ferdigstille to fotoshooter på iMacen min kan jeg trygt si at det ville tatt mye lengre tid i Windows. Nå skal det jo nevnes at dette godt kan hende har mest med hva man er mest vant til, men jeg har hatt pc nok til at jeg burde ha fått det inn i fingrene.

Litt usakelig men; Per... plz

Svar på denne kommentarenPer Båtnes
30. Oktober 2008

John Wormdal, jeg kan forstå at du har vanskeligheter med å godta at du kasta så mye penger vinduet! Jeg tror jeg ville også vært som deg da. Når man kaster så mye penger ut vinduet så er man tydligvis positiv til alt her i verden.

Svar på denne kommentarenJohn Wormdal
30. Oktober 2008

Joda Per, de glade lever lengst vet du.

Mine argumenter for hvorfor jeg ikke har kastet penger ut av vinduet:
1: Programvare; Det programmet det aller meste av min redigering, organisering og importering av bilder foregår i er Apple´s Aperture 2. Dette finnes kun for Mac. Selvfølgelig er det flere punkt som kan diskuteres rundt dette. Det går helt sikkert ann å ordne en hackz måte å kjøre aperture på i Windows og sikkert ikke så vanskelig i linux. Men dette ville som sagt blitt en handy-man løsning, og muligens ikke fugert så godt, jeg kan ikke si noe særlig om dette, siden jeg ikke gadd å investere i å prøve alternativet der det muligens ikke ville fungert istedenfor å bare skaffe det utstyret som gjorde jobben best med en gang.
Jeg kunne sikker også brukt en annen proramvare, Lightroom eller noe lignende, men når man har sittet litt i Aperture og jobbet, så skjønner man at det blir som å sammenligne en Aston Martin med et par rulleskøyter fra krigen.

2: Prisen for design: Har sjekka litt på begge fronter for å se litt på pris, selv om jeg må innrømme jeg visste hva valget ville havne på. På datakjeden for det tilsvarende utstyr med de spesifikasjonene jeg ville ha ville totalprisen havne på 12 916,-
Ja, dette er en ferdig PC og ja, det kan nok fikses MYE billigere. Men jeg sitter inne med nok kjennskap til å bygge PC selv til at jeg knapt tør bytte ut RAMen selv når jeg skal oppgradere. Å bygge en hel PC selv, for så å klare å fikse Linux dersom man skal ha det, blir altfor vanskelig for meg. Heldigvis har jeg gode venner, som Audun, som sikkert ville ha hjulpet meg, men dersom vi ikke hadde kjent hverandre ville jeg ikke syntes det var rart om han tok seg betlat for dette arbeidet, og da ville jo prisen steget drastisk uansett. Dersom forutsetningen for at dette da skal spare meg mye penger er denne kunnskapen tilsier det da at man må kunne en god del om data for å klare det på egen hånd.

Bestemor blir lurt til å kjøpe enkle fine mac! RAN!

Jeg vil iallefall mye heller at bestemoren min skal få et produkt hun slipper å streve med, der det bare er å ta bort pappen og starte opp, enn at hun skal sitte inne i PCen og fikse CPU vifta, dama har tross alt dårlig syn og husker sikkert ikke å slå av strømmen.

Workflow er også essensiellt for meg. Jeg liker å arbeide i mac. Ting flyter, funker og går slik jeg vil det. Dette er tilvenning;)

Så nei Per, jeg mener ikke å ha kastet mye penger ut vinduet. Jeg betalte en pris jeg har råd til, for et produkt som er fantastisk til den oppgaven jeg gir den. Hadde jeg kjøpt denne maskinen for å sitte å surfe vg.no med, hadde det kanskje vært i overkant, men den jobben jeg gjør på denne maskinen, ville krevd en del av en PC også (tro meg, har prøvd). Penger for design.. Ja, gjelder ikke dette alt?! De stiligste PCene er også ofte de peneste. Jeg har iMacen min stående på stua, da jeg og samboeren har denne plassbegrensningen. Derfor gjør en slank og lekker mac seg særdeles godt:) Og som sagt, jeg ser meg råd til denne investeringen, mine penger kan jeg bruke som jeg vil og slikt, selv om det kunne bety investering i fint design, det motsatte ville i allefall vært kommunisme.

Svar på denne kommentarenPer Båtnes
31. Oktober 2008

Ja, nå for tiden så forstår jeg godt at folk ikke vil ha PC med tanke på jævla Vista. Vi for se hva Windows 7 gjør.

Minne ja... ja... hvor mye tar ikke Apple for minne!? Det kommer dere aldri unna hvordan de faen meg RIVER penger ut av lommebøkene til folk! Idioter som vil ha Mac fordi de har hørt så mye bra fra homonaboen sin.

Jeg hater Mac, enkelt og greit.

Kjøper hun en PC fra Dell så blir den fort fiksa. Et problem med Mac er faen meg et helvete for bestemor og vil med stor sannsynlighet ikke bli fiksa før hun er død. Jeg hadde en laptop hvor harddisken tok dukkert pga. en dum søster som lekte med magnet....... vel... jeg ringt gjorde som hu sa. Dagen etter sto det en bil foran døra med ny harddisk til meg. Hvordan er det med Apple når det kommer til sånnt, for det vet jeg faktisk ikke. Men er spent.

Svar på denne kommentarenAudun
31. Oktober 2008

Per, du motsier deg selv totalt. Først sier du at problemer med en Mac sannsynligvis ikke vil bli fiksa før hun er død, og deretter sier du at du ikke vet hvordan det er med Apple. Du har tydeligvis ikke evnen til å holde noen form for debatt på et saklig nivå.

Forøvrig har jeg fjernet deg fra listen over godkjente kommentatorer, og kommer heretter til å se over innleggene dine før de vises. Hvis du er så tilbakestående at du må bruke ordet "homonaboer" om folk som kjøper seg en Mac, da er det sannelig ikke godt å si hva annet du kan komme med.

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
01. November 2008

Jeg tror Per egentlig bare er sinna på mamma'n og pappa'n sin, jeg, fordi de ikke vil kjøpe en Mac til ham.

Svar på denne kommentarenPer Båtnes
02. November 2008

Jeg kjøpte meg en MacBook og følte meg rana. Jævla herk, var vondt å hendene på den også pga. jævla spisse kanten. Dritt skjerm. Jeg ble bare dårlig og solgte den etter 1 mnd. her skal dem få skryt! Prisen holder seg høyt ved bruktsalg.

Svar på denne kommentarenJohn Wormdal
02. November 2008

Dritt skjerm.

Hva mener du med drittskjerm?? Dårlig kvalitet på bildet?

Jævla herk, var vondt å hendene på den også pga. jævla spisse kanten.
Les kjapt gjennom før du trykker legg til. Værsåsnill!!!

Svar på denne kommentarenStian Eklund
03. November 2008

Herrefred hvor usaklig kan man bli da Per? Jeg syns også Apple er noe dyrt, men det er da vel bare å la være å kjøpe det da? Operativ systemet derimot er knallbra, men jeg holder meg fortsatt til Ubuntu da det fyller mine behov.

Virker som enkelte her er bare ute for å skape faen på en blogg.. på en blogg!! Dette er ikke en verdensdebatt, herregud da mann.

Svar på denne kommentarenMartin Bekkelund
03. November 2008

Så vidt jeg vet er Apple den eneste produsenten av bærbare maskiner som fabrikkalibrerer skjermene sine.

Svar på denne kommentarenAudun
04. November 2008

Jeg slår meg til ro med at jeg egentlig slipper å forholde meg til usaklige kommentarer fra blant annet mister Båtnes. Det kan ikke være lett å være så frustrert hele tiden :)

Svar på denne kommentarenstine
06. November 2008

Interessant figur denne Per, hysterisk hvordan han overdriver bruken av banning. og nå har det seg slik at
de som ikke har makt, har ofte ikke annet enn ord å gripe til.

"Om en maktløs ytrer en forbannelse, fins det ingen makt å sette bak den."

Når de som har lite makt, banner mye, gjerne mer enn de som sitter med makten, kan det være en form for kompensasjon. Man mangler andre muligheter for å endre sin livssituasjon. Det kalles ofte språklig fattigdom å banne på den måten, men ofte er den fundert i reell maktesløshet. Når man føler at man har lidd urett og kanskje egentlig ville hevnet den uretten, er banning som klage til høyere makter den eneste sikkerhetsventil eller fluktmulighet fra fortvilelse og hjelpeløshet.

Så rådet mitt er Per: når du vil virke "tøff i tryne" ved og banne, så sender du egentlig bare ut singnaler om stakkarslighet, pluss at det ser høyst useriøst ut. Men om du vil bli tatt på alvor derimot så bør du tenke over hvordan du skriver. og ikke bruke banneord som et "maktmiddel", men heller skrive på en saklig måte, for faen;-P

Legg igjen din kommentar

Ditt navn: *

E-postadresse: *

Nettsted:

Melding: *