BloggOm AudunRSSArkiv

La oss avkristne Norge

heavenorhell.jpg
Foto: karmablue CC by-nc-nd

Jeg har helt siden jeg ble opptatt av politikk og samfunn ment at religion og stat ikke har noe med hverandre å gjøre, og at Norge som et av de mest moderne landene i verden burde være uten statsreligion. Disse kristne verdiene har nå også blitt gjenstand for debatt ettersom det nærmer seg valg, og organisasjonen Kristenfolket maner nå til kamp mot de rødgrønne som «ruinerer Norge som en kristen nasjon».

Personlig mener jeg at Norge ikke er en kristen nasjon. Vi har riktignok mange kristne i landet, men nok også like mange som ikke kaller seg kristne. Personlig kjenner et et fåtall personer som sier de er kristne, og et par som holder på «barndomstroen», men som ikke praktiserer religionen til daglig. Resten betegner seg som ateister, agnostikere eller rett og slett ikke-troende.

Norge er i stor grad et land som ikke praktiserer religion. Besøkstallene i kirken er nok ikke av de største, og hvis man hadde bestemt seg for at man selv måtte melde seg inn i Den norske kirke (og ikke ut, slik det omtrent er i dag), hadde nok medlemstallet rast nedover i rekordfart. At mange kaller seg kristne fordi det ligger tradisjon bak er kanskje også en forklaring på hvorfor DNK fortsatt har en god slump medlemmer.

Norge bør være et land med fri rett til å praktisere hvilken religion som helst og et land hvor man fritt kan praktisere sin legning og gifte seg med den man aller helst vil dele livet med. En statsreligion gir etter min mening en høylytt stemme til intolerante mennesker som ikke bør ha mer rett til spre hatefulle budskap mer enn andre mennesker.

Jeg tillater meg å sitere litt fra Kristenfolket's nettside.

Årets valg er viktig. Fire år med rødgrønt styre, har vært katastrofale for Norge som en kristen nasjon

Fire år med rødgrønt styre har nok sannsynligvis vært katastrofale på de områdene hvor de har rørt ved de konservative kristnes verdier. Homofile prester og ekteskap mellom homofile har vært to saker man i de siste årene har kjempet hardt for i likestillingens navn. Hvis det er katastrofalt for Norge som en kristen nasjon får det heller være.

I år står det om omkamp om ekteskapsloven, menneskeverd og Israel. Dette er kristne hjertesaker.

Det er synd å si det, men om Kristenfolket hadde overtatt makta hadde flere gifte homofile og lesbiske par sannsynligvis fått annulert ekteskapene sine. Staten hadde med andre ord satt en 2000 år gammel bok foran sine medborgere for å bestemme hvem som skal få lov til å vise sin kjærlighet og løfte forholdet til et nytt plan.

Menneskeverd er et ord jeg personlig ikke øyeblikkelig setter i sammenheng med religion. Norske politikere har i en årrekke kjempet mot kirken for å kunne liberalisere synet på både kvinnlige prester, homofile prester, homofili generelt og ikke minst ekteskapet. En gud som mener at et menneske ikke kan forkynne guds ord på grunn av legning er ikke en gud jeg ville elsket og priset, men guds veier er som kjent uransakelige, så det får vel bare være slik.

Ikke overraskende nok står også Israel på agendaen. Besynderlig nok skal dette være en hjertesak som norske kristne skal bry seg om fremfor viktige emner som utdanning, helsevesen og eldreomsorg. Det er en merkelig prioritering, men igjen beviser de for oss hvordan de mener at hellige skrifter i år 2009 skal ha en enorm tyngde når det kommer til å håndtere en av de blodigste konfliktene i menneskets historie. Norge skal ikke være Israelvennlige - Norge skal gjøre sine vurderinger ved å se på hvem som lider, hvem som har ansvaret og hvem som bryter internasjonale regler.

Det er mange som har betalt en høy pris for at vi skal bo i et fritt og demokratisk land, som bygger på kristendom.

Det er mange som har betalt en høy pris for frihet og demokrati verden over (ofte med livet som innsats), og mange har regelrett mistet livet som følger av konservativt religiøse. Mange kristne ser med gru på hvilken retning Islam tar, noe som såklart er bekymringsfullt, men glemmer nok at kristne selv har minst like mye blod på hendene. Kristendommen kan umulig sies å ha vært noe særlig fredligere enn andre religioner.

Og som nevnt tidligere i teksten har også nordmenn betalt en høy pris for at vi skal bo i et fritt og demokratisk land, hvor man har like rettigheter for alle. Det har nok ikke kristne jobbet særlig hardt for.

Men la oss ta dette med kristne verdier, eller rettere sagt, la oss ta en titt på De ti bud.

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
2. Du skal ikke misbruke Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal hedre din far og din mor.
5. Du skal ikke slå i hjel.
6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
7. Du skal ikke stjele.
8. Du skal ikke tale usant om din neste.
9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Jeg har mange ganger hørt at det er forbundet en viss fare ved at Norge blir avkristnet, fordi kristne verdier er sunne og nødvendige for det norske samfunnet. Men hvis man fjerner de budene som omhandler Gud, sitter vi ikke da igjen med god folkeskikk og en kultur i Norge vi fortsatt holder fast på? Jeg syns nemlig rimelig godt å kunne huske at jeg lærte om det meste av dette av mine foreldre, slektninger og på skolen.

Å bruke «kristne verdier» som et argument for at et land som Norge som består av en mengde forskjellige mennesker med ulik kultur, legning og religion skal fortsette å holde like høy moralsk standard er etter mitt syn reinspikka sludder gulpet opp for å sørge for at hele Norge lever etter eldgamle regler og oppspinn fra mennesker som er livredde for mennesker som er ulike dem selv.

Konservative religiøse har alltid vært den største trusselen mot fred, menneskeverd og harmoni i alle samfunn, og Kristenfolket passer inn i den båsen som fisk i vann.

Og skal jeg være helt ærlig gjør det meg forbannet når enkelte mennesker påstår at jeg som nordmann har en tilhørighet til kristendommen. Jeg står knallhardt på retten til å selv bestemme om eller hvilken religion jeg skal praktisere, uten at det skal gjøre meg mindre fortjent til å kalle meg norsk. Hvordan enkelte mennesker tør bruke alle landets innbyggere som ammunisjon for kristendommen vet jeg ikke. Det er enten idioti eller grenseløs frekkhet.

Så hva vil jeg egentlig? Jo, jeg vil først og fremst at Norge skal være et land uten statsreligion. Jeg vil fjerne innholdet i grunnloven som pålegger meg en religion jeg ikke tilhører, og jeg vil skille kirke og stat.

Så vil jeg at Norge skal være et land hvor man kan praktisere den religionen man ønsker. Jeg har mange meninger om hvorfor jeg ser det som umulig å tro på en gud, men det er en helt annen artikkel. Det er likevel slik at det er en menneskerett å praktisere sin egen religion, og jeg syns det er fantastisk at religion kan øke livskvaliteten for enkelte mennesker.

La folk praktisere den religionen de vil, gifte seg med hvem de vil, ha sex med hvilket kjønn de vil, og holde hender på gata. Det er demokrati og frihet, i motsetning til hva Kristenfolket mener. Vi må alle jobbe for at mørkemenn som truer Norges likestilling og frihetsverdier ikke får anledning til å spre hatefulle meninger, uavhengig om det er ekstreme muslimer, ekstreme kristne eller Vigrid for den saks skyld.

La oss avkristne Norge, det er ikke så skummelt som det høres ut som.

kalender.gif Publisert: 20. August 2009 kl. 04:33
arkiv.gif Arkivert under: Politikk og samfunn, Frustrasjon.
rss_small.gif Abonner på kommentarer

11 kommentarer

Atle Frenvik Sveen20. August 2009 kl. 07:39

Gravatar

Er det passende å si "Amen!" til dette innlegget?

Palme20. August 2009 kl. 13:51

Gravatar

Godt skrevet!

Jeg er veldig glad for at kristendommen ble innført/pålagt i Norge for ~1000 år siden. Den har nok en del av æren hvorfor det har gått såpass bra med landet vårt som det har. Uansett så mener også jeg at vi nå er klare for å gi slipp på vår statsreligion og heller la alle Norges innbyggere fritt bestemme hva de ønsker/ønsker ikke å tro på.

Stian Eklund20. August 2009 kl. 15:01

Gravatar

Kristendom og religion har skapt nok faenskap igjennom tidene. Stat, regjering og slikt har absolutt ingen ting med religion å gjøre.

Det er viktig for oss også i Norge at vi bør ha rett på fri religion.
Noe annet er tåpelig syns jeg.
Knall bra innlegg da.

Audun20. August 2009 kl. 17:36

Gravatar

Atle
Er det passende å si "Amen!" til dette innlegget?
Jeg er stor fan av ironi, så det må vel sies å passe godt :)

Palme
Jeg er veldig glad for at kristendommen ble innført/pålagt i Norge for ~1000 år siden. Den har nok en del av æren hvorfor det har gått såpass bra med landet vårt som det har.
Jeg er litt usikker på hva nøyaktig kristendommen har gjort som gjør at Norge har blitt som det har blitt. Heksebrenning? Karakterisering av homofili som en sykdom? Enorm forskjellsbehandling av kvinner og menn? Dette er ikke ment som ironi, kom gjerne med innspill rundt hva kristendommen har bidratt med som ellers ikke ville vært jobbet like hardt med.

Uansett så mener også jeg at vi nå er klare for å gi slipp på vår statsreligion og heller la alle Norges innbyggere fritt bestemme hva de ønsker/ønsker ikke å tro på.
Godt å se at jeg ikke er den eneste :)

Stian
Kristendom og religion har skapt nok faenskap igjennom tidene. Stat, regjering og slikt har absolutt ingen ting med religion å gjøre.
Religion på er personlig plan er helt greit, men når religionen blir brukt som maktmiddel blir det særdeles skummelt. Jeg håper at vi greier å skille kirke og stat om ikke så veldig mange år.

Audun Wangen26. August 2009 kl. 20:25

Gravatar

Norske politikere har i en årrekke kjempet mot kirken for å kunne liberalisere synet på både kvinnlige prester, homofile prester, homofili generelt og ikke minst ekteskapet.
Sant, og kirken kan godt få lov til å bestemme selv om de vil ha homofile eller kvinnelige prester for min del. På samme måte som det er galt at kirken blander seg inn i statens anliggende, bør også staten holde seg unna kirken. For å være helt enig skjønner jeg at enkelte kristne blir forbannet også.

Kort fortalt er jeg helt enig i det du skriver.

Audun27. August 2009 kl. 22:18

Gravatar

På samme måte som det er galt at kirken blander seg inn i statens anliggende, bør også staten holde seg unna kirken.
Jeg er enig i det - men med ekteskapet som unntak. Jeg har ikke filosofert så veldig nøye på hvordan det bør gjøres med tanke på ekteskapet, men en løsning er jo å beholde ekteskapsloven slik den er i dag. Da kan den enkelte prest bestemme om han/hun vil ekte homofile/lesbiske. Eller man kan gifte seg borgerlig, hvor man etter mitt skjønn har krav på å bli gift hvis man er homofil/lesbisk.

For å være helt enig skjønner jeg at enkelte kristne blir forbannet også.
Det skjønner jeg, absolutt.

Audun Wangen27. August 2009 kl. 23:33

Gravatar

Da var vi nok ikke helt enige likevel :)

Jeg synes kirken selv skal bestemme hvordan de ønsker å forholde seg til ekteskap. Det er jo alltid en mulighet å vie seg borgerlig, eller eventuelt i en annen trosretning som er mer åpen.

Det bør være opp til kirken selv om den ønsker å ekskludere noen, for det er snakk om religion og tro, og ikke sunn fornuft og logikk (nok en grunn til å skille stat og kirke).

Egentlig bør man skille mellom selve vielsen og ekteskapet. Vielsen er den religiøse delen, og selve ekteskapet har blitt indoktrinert som en del av samfunnet. Jeg mener kirken og staten bør dele på samme måte. Kirken tar seg av vielsen (om man ønsker og får lov til det), og staten tar seg av ekteskapet.

Audun28. August 2009 kl. 01:17

Gravatar

Jeg synes kirken selv skal bestemme hvordan de ønsker å forholde seg til ekteskap.
Jeg er egentlig helt enig med deg. Jeg bare syns det er litt trist at de i kirken som har ønsket liberaliseringen av kirken velkommen kanskje må se seg nødt til å ikke kunne f.eks ekte homofile og lesbiske. Prestene er nok delte på det området de også..

Så er spørsmålet om man skal legge noen føringer for å forhindre at kirken gjør det surt for folk, eller om de skal få seile sin egen sjø. Det er greit nok for meg og deg som egentlig gir katta i hva som skjer i kirka, men man har jo også f.eks homofile kristne i DNK..

Egentlig bør man skille mellom selve vielsen og ekteskapet. Vielsen er den religiøse delen, og selve ekteskapet har blitt indoktrinert som en del av samfunnet. Jeg mener kirken og staten bør dele på samme måte. Kirken tar seg av vielsen (om man ønsker og får lov til det), og staten tar seg av ekteskapet.
Det høres ut som et godt forslag, og kan kanskje gi de kristne roen tilbake slik at de ikke føler at ekteskapene blir "fratatt dem" (men vent, er det kanskje bare Nina Karin Monsen som mener det? :p). Kristen eller borgelig vielse, og statlig ekteskap. Ikke dumt.

Audun Wangen28. August 2009 kl. 19:50

Gravatar

Det er greit nok for meg og deg som egentlig gir katta i hva som skjer i kirka, men man har jo også f.eks homofile kristne i DNK..
Jeg tror egentlig det vil ordne seg selv etter hvert. Er det mange nok som protesterer vil det dannes en «fork» som i fri programvare-verden, eller så vil kirken gi etter. Alle blir aldri fornøyd likevel, og da er det bare rett og rimelig at flertallet bestemmer.

Hva man skal gjøre med kirkene ved et eventuelt skille er kanskje mer interessant. Kirkene er kulturskatter vi bare må ta vare på, og jeg er veldig usikre på om de bør tilfalle kirken eller eies av stat/kommune.

Audun30. August 2009 kl. 08:42

Gravatar

Jeg tror egentlig det vil ordne seg selv etter hvert.
Jeg tror det jeg også, men kirkens mørkemenn gjør meg skeptisk. Det er vel uansett noe som kirken må ordne opp i selv...

Kirkene er kulturskatter vi bare må ta vare på, og jeg er veldig usikre på om de bør tilfalle kirken eller eies av stat/kommune.
Jeg mener at hvis kirke og stat skilles så skal staten (evt. kommunene) eie kirkene. De er kulturskatter som tilhører alle nordmenn, dessuten kommer aldri kirken på egne føtter til å ha økonomi til å vedlikeholde dem.

Så kan den kristne kirken få bruke kirkene slik de har gjort, det er rett og rimelig. Jeg liker likevel tanken på å kunne ha et borgelig bryllup i en kirke, selv om det kanskje høres litt merkelig ut :)

Audun Wangen03. September 2009 kl. 19:32

Gravatar

Jeg liker likevel tanken på å kunne ha et borgelig bryllup i en kirke, selv om det kanskje høres litt merkelig ut :)
Ja, slettes ikke dumt. Det er mange som ikke er kristne, som likevel har en sterk tilknytning til kirken som bygg og atmosfæren rundt seremonien.





Tillatte HTML-tagger: <strong>, <em>, <a>, <ul>, <li>, <pre>, <quote>

Felter merket med * må fylles ut. Din e-postadresse blir ikke offentliggjort.
Din IP-adresse blir logget, men vil ikke bli publisert, og blir kun lagret av sikkerhetshensyn.
Les gjerne informasjonen om retningslinjer og formatering av kommentarer.

Kopirett: CC BY:NC:SA | XHTML & CSS | RSS